Op dit blog vind je alleen de standaard lijst eerste 6 weken Fodmap (koolhydraat)-arme produkten, die veilig zijn om te eten zonder last te krijgen van PDS (spastische darm). deze lijst komt van de sites die je bovenaan mijn pagina vindt.

Bij de LABELS (linker kolom) kun je makkelijk informatie en recepten vinden, die ik tijdens mijn 6 weken Fodmap heb gemaakt.
omdat mijn gezin niet mee hoeft te eten met mij, zij kunnen immers alles gewoon eten... heb ik onderaan elk recept een makkelijke aanpassing gemaakt, zodat je vrij eenvoudig, toch 2 verschillende maaltijden kunt koken, binnen bijna dezelfde kooktijd.

zondag 17 januari 2016

Recept : Tempeh met Rijstmie (*)

 
Vandaag een vegetarische maaltijd. Om het gemakkelijk te houden, heb ik gekeken of ik het met 1 pan af kon... dat is handig als je voor de rest van het gezin iets anders moet koken. Nou, dat is gelukt, maar dan wel met een grote brede koekenpan.
Onderaan een aanpassing voor als je dit gerecht met je hele gezin wilt eten en zij meer ingredienten willen...


 


Keuken spullen : 
  • grote platte koekenpan
  • 3 kommetjes

     Boodschappenlijstje :

  • Sperzieboontjes 
  • Tempeh in blokjes gesneden
  • Paprika
  • Rijstmie (dus let op zonder Fodmaps)
  • Rijstolie om te bakken
  • 3 el sojasaus (Fodmapvrij)
  • 1.5 tl. Kokosbloesemsuiker of Gula Java
  • chilipepertje of een beetje cayenne peper
  • peper en zout
  • beetje gember

Werkwijze  
  • ik heb eerst water gekookt in de koekenpan en de boontjes daarin beetgaar. (ong 20 min)
  • de boontjes eruit gehaald en in een bakje gedaan, apart zetten
  • intussen de rijstmie in 14 minuten koken in het boontjeswater. 
  • daarna de rijstmie ook in een schaaltje apart wegzetten.
  • gooi het water weg en doe olie in de pan.
  • bak de Tempeh goudbruin en haal deze eruit , apart in een bakje wegzetten
  • bak nu de paprika, peper, en overige ingredienten. gooi de rest erbij om op te warmen.

AANPASSING VOOR MEE ETERS:

voor de andere gezinsleden, kun je in een apart koekenpannetje het volgende bakken en bij hen toevoegen :
  • biefstukreepjes
  • ui
  • knoflook
  • 1/4 bouillionblokje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten